«Το υποκείμενο πρόκειται να φύγει! Αυτό είναι ανησυχητικό! Μην φύγεις! Μην φύγεις!». Ένας άντρας που μιλάει αγγλικά είναι ο αφηγητής του ανατριχιαστικού παιχνιδιού «ClickClickClick.Click». Η οθόνη είναι λευκή και ένα πράσινο κουμπί βρίσκεται στο κέντρο προκαλώντας τον χρήστη να κάνει κλικ. Η ιστοσελίδα είναι δημιούργημα των Moniker & VPRO. Το Moniker είναι ένα διαδραστικό στούντιο των Luna Maurer & Roel Wouters με έδρα το Άμστερνταμ που ασχολείται με την έρευνα των κοινωνικών επιπτώσεων της τεχνολογίας.

Μετά από λίγη αλληλεπίδραση με το περιβάλλον του παιχνιδιού, το οποίο είναι πολύ λιτό, ο χρήστης συνειδητοποιεί ότι οι κινήσεις του ποντικιού του καταγράφονται. Η παρακολούθηση όμως δεν σταματά εκεί, όλες οι ενέργειες του από το πιο browser (φυλλομετρητή) χρησιμοποιεί έως το πόσες ιστοσελίδες έχει επισκεφθεί μέχρι να επιστρέψει στο παράθυρο του παιχνιδιού, καταγράφονται και παρουσιάζονται στον παίκτη σε μορφή επιτευγμάτων, όπως: «Elite platinum ορόσημο: Το υποκείμενο ήταν στον ιστότοπο για 24 ώρες».

Ο στόχος του παιχνιδιού είναι να εκπαιδεύσει τον χρήστη και να τον βοηθήσει να κατανοήσει τους τρόπους με τους οποίους η συμπεριφορά του καταγράφεται από τις εταιρείες. Πολλοί άνθρωποι είναι καλά ενημερωμένοι για τα δεδομένα που συλλέγονται, η εμπειρία του παιχνιδιού όμως, μπορεί να μετατρέψει την πληροφόρηση σε βίωμα. Ο παίκτης έχει την ευκαιρία να γνωρίσει σε πραγματικό χρόνο όλους τους τρόπους με τους οποίους οι κινήσεις του καταγράφονται. «Η ταχύτητα του δρομέα του υποκειμένου είναι πιο αργή από άλλες», λέει ο αφηγητής ασκώντας κριτική στον παίκτη με βάση τη συμπεριφορά του, την οποία συγκρίνει με την συμπεριφορά των άλλων χρηστών.

Οι εταιρείες συνήθως, δεν μοιράζονται τα δεδομένα συμπεριφοράς με τρίτα μέρη, άλλα τα χρησιμοποιούν για να κατανοήσουν καλύτερα τον τρόπο χρήσης της ιστοσελίδας, για λόγους καλύτερης λειτουργίας και μάρκετινγκ. Για παράδειγμα, μπορούν να αλλάξουν την τοποθεσία μιας εικόνας ή την ίδια την εικόνα προκειμένου να προσελκύσουν περισσότερα κλικς.

Το παιχνίδι χρησιμοποιεί δεδομένα που δίνει ο browser και δεδομένα από την αλληλεπίδραση του χρήστη με το περιβάλλον του παιχνιδιού. Στον κυβερνοχώρο, υπάρχουν πιο προηγμένοι μηχανισμοί παρακολούθησης δεδομένων που ακολουθούν τον χρήστη κατά τη διάρκεια όλης της περιήγησης του στο διαδίκτυο, ενώ υπάρχουν και εταιρείες, οι λεγόμενες «data brokers» που ασχολούνται με την πώληση δεδομένων καταναλωτών σε τρίτους. Πολλές φορές είναι δύσκολο να φανταστεί κανείς πως μια πληροφορία, όπως η κίνηση του ποντικιού για 30 δευτερόλεπτα μπορεί να αποδειχθεί χρήσιμη. Ωστόσο, ένα σύνολο πληροφοριών μπορεί να δημιουργήσει ένα πλούσιο ψυχολογικό προφίλ για τον επισκέπτη.

Στην ιστοσελίδα του «Μoniker», μπορείτε να βρείτε μια σειρά καινοτόμων προσπαθειών, για την διερεύνηση των τρόπων με τους οποίους η τεχνολογία συνδέεται με την κοινωνία.

 

Με πληροφορίες από το csi.gr