Τίθενται σήμερα σε εφαρμογή οι νέοι κανόνες για καθαρότερα και ασφαλέστερα αυτοκίνητα που προβλέπουν ευρωπαϊκή εποπτεία και τη δυνατότητα ανάκλησης και επιβολής προστίμων σε πανευρωπαϊκό επίπεδο.
Ο νέος ενωσιακός κανονισμός, ο οποίος εκδόθηκε τον Μάιο του 2018 στον απόηχο του σκανδάλου «Dieselgate», ενισχύει την ποιότητα και την ανεξαρτησία των διαδικασιών έγκρισης τύπου (διαδικασία που ακολουθείται για την πιστοποίηση του ότι ορισμένο όχημα πληροί όλες τις απαιτήσεις για να διατεθεί στην αγορά) και δοκιμών οχημάτων, αυξάνει τους ελέγχους των αυτοκινήτων που ήδη κυκλοφορούν στην αγορά της ΕΕ και βελτιώνει το συνολικό σύστημα με ισχυρότερη ευρωπαϊκή εποπτεία, αναφέρει σε ανακοίνωσή της η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Ο Επίτροπος Εσωτερικής Αγοράς Τιερί Μπρετόν δήλωσε μεταξύ άλλων ότι «οι Ευρωπαίοι δικαίως προσδοκούν να οδηγούν τα καθαρότερα και ασφαλέστερα δυνατά αυτοκίνητα. Η Επιτροπή θα έχει εφεξής τη δυνατότητα να διενεργεί ελέγχους σε αυτοκίνητα, να ενεργοποιεί ανακλήσεις πανευρωπαϊκού επιπέδου και να επιβάλει πρόστιμα έως 30.000 EUR ανά αυτοκίνητο όταν παραβιάζεται η νομοθεσία. Οι προσπάθειές μας για την αποκατάσταση της εμπιστοσύνης των καταναλωτών, την ενίσχυση της ενιαίας αγοράς και τη στήριξη της μακροπρόθεσμης βιωσιμότητας και της παγκόσμιας ανταγωνιστικότητας της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας αλληλοσυμπληρώνονται.»
Ανεξαρτησία και ποιότητα των δοκιμών πριν από τη διάθεση των αυτοκινήτων στην αγορά:
Οι τεχνικές υπηρεσίες που διενεργούν δοκιμές και επιθεωρήσεις νέων μοντέλων αυτοκινήτων θα υποβάλλονται σε ανεξάρτητους ελέγχους στη βάση αυστηρών κριτηρίων για να επιτύχουν και να διατηρήσουν τον ορισμό τους από τα κράτη μέλη. Οι εθνικές αρχές έγκρισης τύπου υπόκεινται πλέον σε αξιολογήσεις από ομοτίμους, ώστε να διασφαλίζεται ότι οι σχετικοί κανόνες τηρούνται και επιβάλλονται με αυστηρότητα σε ολόκληρη την ΕΕ.
Έλεγχοι των αυτοκινήτων που ήδη κυκλοφορούν στην αγορά:
Το νέο πλαίσιο βελτιώνει επίσης τους ελέγχους στα οχήματα που ήδη κυκλοφορούν στην αγορά και διατίθενται προς πώληση στις αντιπροσωπείες. Εφεξής, τα κράτη μέλη υποχρεούνται να διενεργούν τακτικά δοκιμές σε έναν ελάχιστο αριθμό αυτοκινήτων, ενώ είναι πλέον σε θέση να λαμβάνουν μέτρα διασφάλισης κατά των μη συμμορφούμενων οχημάτων στην επικράτειά τους, χωρίς να χρειάζεται να περιμένουν να αναλάβει δράση η αρχή που εξέδωσε την έγκριση τύπου.
Ευρωπαϊκή εποπτεία:
Η Επιτροπή έχει πλέον τη δυνατότητα να διενεργεί ελέγχους της τήρησης των απαιτήσεων και της συμμόρφωσης σε οχήματα μέσω δοκιμών σε εργαστήρια ή στον δρόμο. Σε περίπτωση που κατασκευαστές παραβιάζουν τη νομοθεσία για την έγκριση τύπου (π.χ. διατάξεις αναστολής ή ψευδείς δηλώσεις), η Επιτροπή μπορεί να διατάζει ανακλήσεις πανευρωπαϊκού επιπέδου και να επιβάλει στους οικείους κατασκευαστές πρόστιμα έως 30.000 EUR ανά αυτοκίνητο. Μέχρι σήμερα, μόνο οι εθνικές αρχές που είχαν χορηγήσει την έγκριση τύπου στο αυτοκίνητο μπορούσαν να επιβάλουν τέτοια μέτρα.
Από την έκδοση του κανονισμού το 2018 μέχρι σήμερα, οι κατασκευαστές αυτοκινήτων, οι οργανισμοί έγκρισης τύπου και οι άλλοι ενδιαφερόμενοι φορείς εργάζονται αδιάκοπα για να εφαρμόσουν τους νέους κανόνες και να προσαρμοστούν στις αυστηρότερες απαιτήσεις.
Σημειώνεται ότι οι νέοι κανόνες για την έγκριση τύπου προτάθηκαν από την Επιτροπή το 2016, στον απόηχο του σκανδάλου «Dieselgate», και εγκρίθηκαν από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο το 2018.
Η μεταρρύθμιση αυτή αποτελεί τμήμα του ευρύτερου έργου της Επιτροπής για έναν καθαρό, βιώσιμο και ανταγωνιστικό αυτοκινητικό τομέα, το οποίο περιγράφεται στην ανακοίνωση της Επιτροπής με τίτλο «Η Ευρώπη σε κίνηση». Στις συναφείς πρωτοβουλίες της Επιτροπής περιλαμβάνονται τα πρότυπα για την ποιότητα του αέρα και τις εκπομπές CO2, η βελτίωση των δοκιμών εκπομπών για τα αυτοκίνητα, καθώς και η στήριξη για τα εναλλακτικά καύσιμα και την παραγωγή συσσωρευτών και η προάσπιση της ανταγωνιστικότητας της ευρωπαϊκής βιομηχανίας.
Πηγή: ΑΜΠΕ