Τη διάλυση των αεροδιακομιδών στο Αιγαίο, όπου οι κάτοικοι ακόμη και στα μεγαλύτερα νησιά- «ναυαρχίδες» του τουρισμού αφήνονται στην τύχη τους αν αντιμετωπίσουν ένα σοβαρό πρόβλημα υγείας, φέρνει στο φως ο Πάρις Καρβουνόπουλος. Ο δημοσιογράφος έζησε πρόσφατα από πρώτο χέρι την αγωνία των νησιωτών εξαιτίας της διάλυσης του ΕΣΥ από την κυβέρνηση Μητσοτάκη, καθώς υπέστη εγκεφαλικό στην Πάρο και χρειάστηκε να μεταφερθεί στην Αθήνα με C-27 της Πολεμικής Αεροπορίας.
Σε ρεπορτάζ του για τους Data Journalists, ο Πάρις Καρβουνόπουλος έχει πολλά να πει, τόσο για την προσωπική του περιπέτεια υγείας, όσο και κυρίως για τις δραματικές ελλείψεις εναέριων μέσων, για νησιά με ένα ασθενοφόρο και καθόλου ιατρικό εξοπλισμό. Όπως αποκαλύπτει, η χώρα μας έχει μείνει για το καλοκαίρι, ενώ περιμένει εκατομμύρια τουρίστες από όλο τον κόσμο με μόνο δύο ελικόπτερα: ένα για έρευνα – διάσωση και ένα για αεροδιακομιδές.
«Το πρόβλημα στο κρίσιμο ζήτημα των αεροδιακομιδών δεν είναι ένα. Είναι πολλά. Και για κανένα από αυτά δεν φαίνεται να υπάρχει διάθεση λύσης. Γιατί; Μην εκπλαγείτε αν ακούσουμε ότι και οι αεροδιακομιδές θα δοθούν σε ιδιώτες» τονίζει χαρακτηριστικά.
Η περιπέτεια της υγείας του με το εγκεφαλικό στην Πάρο
Ο δημοσιογράφος συγκλονίζει περιγράφοντας την περιπέτεια υγείας του. Μεγάλο Σάββατο, στην Παροικιά Πάρου, με τα υπερπολυτελή εξοχικά της οικονομικής ελίτ της χώρας, έπαθε εγκεφαλικό στον κεντρικό δρόμο νωρίς το πρωί. «Πέντε άνθρωποι πέρασαν δίπλα μου. Πέντε “άνθρωποι”. Και δύο αυτοκίνητα. Κανείς τους δεν γύρισε να με κοιτάξει. Όμως, μία γυναίκα το έκανε. Η Αλεξάνδρα. Το αναφέρω, γιατί δεν έχει σαπίσει μόνο το κράτος. Έχουμε σαπίσει κι εμείς…» περιγράφει.
Αρχικά διακομίστηκε στο Κέντρο Υγείας Παροικιάς, όπου «μια χούφτα ιατροί και νοσηλευτές, πολλοί από αυτούς νέα παιδιά, πολεμάνε δίχως όπλα». Εκεί μαθαίνει ότι δεν μπορούν να διαγνώσουν το είδος του εγκεφαλικού, αφού ο μοναδικός τομογράφος που υπάρχει στο νησί δεν έχει χειριστές. «Κοστίζουν… Πόσοι θα πάθουν εγκεφαλικό στην Πάρο, θα σκέφθηκαν οι κυβερνώντες. Όπως διαπίστωσα ο ίδιος, στο νησί δεν ήμουν ο μόνος που κινδύνευα εκείνη τη στιγμή. Αλλά αυτά είναι “ψιλά γράμματα” για όσους έχουν την ευθύνη των αποφάσεων» σημειώνει.
Όπως αναφέρει, από τις 8:20 το πρωί η είδηση του εγκεφαλικού του επεισοδίου έχει κινητοποιήσει, συγγενείς, φίλους και γνωστούς που προσπαθούν να εξασφαλίσουν την γρήγορη μεταφορά του στην Αθήνα. Ιπτάμενο μέσο βρίσκεται μετά από τις 11:20 το πρωί, ένα αεροσκάφος C-27 το οποίο απογειώνεται από την Ανδραβίδα με προορισμό την Τανάγρα από όπου παρέλαβε τους ιατρούς του ΕΚΑΒ και συνέχισε για Πάρο.
Ξαπλωμένος στο φορείο του μοναδικού ασθενοφόρου, ο δημοσιογράφος άκουγε την αγωνία του πληρώματος καθώς λίγο πριν περάσει την πύλη του αεροδρομίου έλαβε κλήση στον ασύρματο για «άτομο με πιθανό έμφραγμα». «Τι να κάνουμε, να αφήσουμε τον ασθενή που μεταφέρουμε στο διάδρομο και να φύγουμε» ήταν το εύλογο ερώτημα που τέθηκε, όπως αναφέρει. Ευτυχώς πριν λάβει απάντηση, το C-27 τροχοδρομούσε στην πίστα του αεροδρομίου της Πάρου και το δύσκολο δίλημμα, δεν επέμεινε.
Ο ίδιος επιβιβάστηκε στο C-27, ωστόσο έπρεπε να περιμένουν και μια ηλικιωμένη που έφτανε με ελικόπτερο διασωληνωμένη από άλλο νησί, όπως ενημερώθηκαν από τους ανθρώπους του ΕΚΑΒ. Τελικά, 8 ώρες από τη στιγμή του εγκεφαλικού επεισοδίου, περίπου στις 15:00, το αεροσκάφος προσγειώθηκε στο «Ελ. Βενιζέλος» και από εκεί μεταφέρθηκε στο 251 ΓΝΑ.
Το υπουργείο Υγείας σκέφτεται να δώσει σε ιδιώτες τις αεροδιακομιδές
Δυστυχώς, η κατάσταση με τις αεροδιακομιδές αναμένεται να επιδεινωθεί δραματικά αυτό το καλοκαίρι. Όπως περιγράφει στο ρεπορτάζ, η Ελλάδα την 1η Ιουνίου 2024 θα έχει εν ενέργεια ένα ελικόπτερο Super Puma για έρευνα-διάσωση και ένα ελικόπτερο AW-109S TREKKER του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος για αεροδιακομιδές. Το δεύτερο AW-109S TREKKER αρχές Ιουνίου θα βρίσκεται σε ετήσια επιθεώρηση διαρκείας 2 μηνών, και τα ελικόπτερα SUPER PUMA βρίσκονται επίσης σε επιθεωρήσεις.
Σύμφωνα με τον δημοσιογράφο, το ΓΕΑ έχει ενημερώσει εδώ και πάρα πολύ καιρό για την κατάσταση και γι’ αυτό είχε αποφασιστεί να προχωρήσουν οι διαδικασίες για την αγορά νέων ελικοπτέρων AW-139M.
«Η βάση αεροδιακομιδών του Ακτίου βρίσκεται εδώ και δυο μήνες χωρίς ελικόπτερο, η βάση αεροδιακομιδών Σύρου καλύπτεται αυτήν την στιγμή από ελικόπτερο AW-109S και μάλλον θα συνεχίσει για όλο το καλοκαίρι μιας και φαίνεται αδύνατον να αντικατασταθεί από ελικόπτερο της Αεροπορίας Στρατού λόγω εμπλοκής στην αεροπυρόσβεση. Οι επιτελείς της 112ΠΜ βρίσκονται σε αδιέξοδο γιατί η πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΘΑ, δεν δείχνει να ενδιαφέρεται περισσότερο για την διαθεσιμότητα των αεροσκαφών VIP» αναφέρει.
«Να προσθέσουμε ότι τα πληρώματα των ελικοπτέρων που προαναφέραμε βρίσκονται στο ελάχιστο του προγράμματος συντήρησης και στο τεχνικό προσωπικό έχουμε μία παραίτηση σχεδόν κάθε μήνα. Καταλαβαίνει κάποιος τι σημαίνει αυτό ή θέλουμε κι άλλα Τέμπη;» διερωτάται.
«Με ποια ελικόπτερα η χώρα θα ανταπεξέλθει στις αεροδιακομιδές και στην έρευνα διάσωση; Μήπως με τις ιδιωτικές εταιρείες φίλων που ετοιμάζονται να “πάρουν τη δουλειά”;» είναι τα ερωτήματα που θέτει. Και η απάντηση: «Το υπουργείο Υγείας πάγωσε τα σχέδια για αγορά 4 νέων ελικοπτέρων αεροδιακομιδών με κόστος 60 εκατομμύρια ευρώ. Την ίδια ώρα σκέφτεται να νοικιάσει 6 ελικόπτερα και να πληρώνει 6 εκατομμύρια ευρώ τον μήνα . Δηλαδή θα πληρώνει κάθε χρόνο 72 εκατομμύρια για ελικόπτερα που δεν θα αποκτήσει ποτέ» αποκαλύπτει.