Συγκλονίζουν οι αποκαλύψεις για τη ζωή της Μαρίας Κάλλας. Σύμφωνα με νέα βιογραφία, ο Αριστοτέλης Ωνάσης τη βασάνισε και τη νάρκωσε για σεξουαλικούς λόγους.
Η Μαρία Κάλλας υπήρξε η σπουδαιότερη σοπράνο που γεννήθηκε ποτέ και μεσουράνησε στο διεθνές στερέωμα κατά τις δεκαετίες του 1950 και του 1960, κατακτώντας το κοινό της όπερας σε όλο τον κόσμο.
Κόρη μιας μητέρας η οποία τη μεμφόταν από τα νιάτα μέχρι και τον πρόωρο θάνατό της.Μια γυναίκα που ατύχησε στις σχέσεις της με τους άντρες και φωνή της οποίας το μέταλλο δεν έχει πάψει να συγκλονίζει.
Η εμβληματική σταρ της όπερας έχτισε μια μεγάλη καριέρα ενώ απασχόλησε και με την προσωπική της ζωή καθώς η θυελλώδης της σχέση με τον Αριστοτέλη Ωνάση.
Η είδηση του γάμου του Αριστοτέλη Ωνάση με την Τζάκι Κένεντι το 1968 θα αποτελέσει και το γεγονός που θα επηρεάσει καταλυτικά τόσο την προσωπική όσο και την επαγγελματική πορεία της με εμφανή την φθορά στην φωνή και την εικόνα στις μετέπειτα εμφανίσεις της.
Άγνωστες πτυχές της ζωής της Μαρίας Κάλλας φέρνει στο φως μια νέα βιογραφία για τη διάσημη σοπράνο, που βασίζεται σε μεγάλο βαθμό σε ανέκδοτες επιστολές και άλλο υλικό το οποίο συνέλεξε, η συγγραφέας Λίντσι Σπενς.
Σύμφωνα με τον Guardian, η εικόνα που προκύπτει για τη Μαρία Κάλλας μέσα από την έρευνα της Σπενς είναι εκείνη μιας γυναίκας που, ενώ λατρεύτηκε στη σκηνή και αποθεώθηκε από το παγκόσμιο κοινό για το ταλέντο της, δεν γνώρισε ποτέ την αληθινή αγάπη μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας.
Η ζωή της φέρεται μάλιστα να υπήρξε ακόμα πιο τραγική απ’ ό,τι πιστευόταν στο παρελθόν, αφού έπεσε θύμα «εκβιασμού από τη μητέρα της, κλοπής από τον σύζυγό της Τζιοβάνι Μπατίστα Μενεγκίνι και βίαιης μεταχείρισης και εγκατάλειψης από τον Αριστοτέλη Ωνάση για την Τζάκι Κένεντι».
Στο πλαίσιο της έρευνας για την συγγραφή της νέας βιογραφίας με τίτλο «Cast a Diva: The Hidden Life of Maria Callas» η Σπενς εξασφάλισε πρόσβαση σε ανέκδοτα μέχρι σήμερα γράμματα της Κάλλας και άλλα έγγραφα.
Αυτό το υλικό, σύμφωνα με τη βρετανική εφημερίδα, ρίχνει φως στα «βάσανα που βίωσε μέσα από τον γάμο της», στην «κακοποίηση στην οποία την υπέβαλε ο Ωνάσης» και στη «σεξουαλική παρενόχληση που δέχτηκε» από τον διευθυντή ενός από τα πιο σημαντικά κονσερβατόρια του κόσμου.
Σύμφωνα με τη Σπενς, οι επιστολές που έχουν να κάνουν με τον Αριστοτέλη Ωνάση αποκαλύπτουν τις τραυματικές εμπειρίες που έζησε η Κάλλας, ιδίως όταν, το 1966, η ζωή της απειλήθηκε από την άσκηση σωματικής βίας.
«Υπάρχουν επίσης ανατριχιαστικές πληροφορίες από το ημερολόγιο στενού φιλικού της προσώπου που περιγράφουν λεπτομερώς πώς ο Ωνάσης τη νάρκωσε, κυρίως για σεξουαλικούς λόγους. Σήμερα αυτού του είδους η πρακτική θα χαρακτηριζόταν ως date rape (ένας όρος που χρησιμοποιείται ευρέως για να περιγράψει τον βιασμό μιας γυναίκας από άτομο με το οποίο βγήκε ραντεβού)» αναφέρει η βιογράφος.
Σε επιστολή της προς τη γραμματέα της, η Κάλλας εκμυστηρεύεται: «Δεν θα ήθελα ο Ωνάσης να μου τηλεφωνήσει και να αρχίσει ξανά να με βασανίζει».
Αναφορικά με τον γάμο της με τον Μενεγκίνι, η Κάλλας γράφει με απόγνωση σε επιστολή:
«Ο σύζυγός μου με παρενοχλεί ακόμα, παρότι μου έκλεψε πάνω από τη μισή περιουσία μου, μεταφέροντας τα πάντα στο όνομά του μετά τον γάμο μας… Υπήρξα ανόητη… που τον εμπιστεύτηκα».
Η σοπράνο περιέγραφε τον Μενεγκίνι ως «παράσιτο» που «περνιέται για εκατομμυριούχος ενώ δεν έχει δεκάρα».
Σε ένα άλλο γράμμα της αναφέρεται στον τότε πρόεδρο της Σχολής Μουσικής Τζούλιαρντ στη Νέα Υόρκη, ενός παντρεμένου άνδρα που φέρεται να έστρεψε το εκπαιδευτικό προσωπικό εναντίον της και να εμπόδισε την επιστροφή της για ένα ακόμη εξάμηνο επειδή τον απέρριψε ερωτικά.
«Ο Πίτερ Μένιν με ερωτεύτηκε. Επειδή όμως εγώ δεν αισθανόμουν το ίδιο αυτόν, εκείνος στράφηκε εναντίον μου», γράφει η Ελληνίδα ντίβα της όπερας σε επιστολή προς τον νονό της.
Η Κάλλας, που γεννήθηκε στη Νέα Υόρκη από φτωχούς Έλληνες μετανάστες το 1923, ήταν μια από τις πιο διάσημες και λαμπερές τραγουδιστές της όπερας. Οι παραστάσεις της «Tosca» στο Covent Garden έχουν χαρακτηριστεί ως από τις σπουδαιότερες παραστάσεις όπερας όλων των εποχών.
Η συγγραφέας της βιογραφίας, Lyndsy Spence περιγράφει το πως προχώρησε στη συγγραφή του βιβλίου: «Απέκτησα πρόσβαση σε τρεις τεράστιες συλλογές επιστολών, που κληροδοτήθηκαν από διάφορα αρχεία το 2019 και, μέχρι τώρα, δεν έχουν δημοσιευτεί ποτέ. Μεταξύ των αρχείων ήταν και οι επιστολές της Κάλλας που αποκάλυπταν τις βαθύτερες σκέψεις της».
Οι άγνωστες πτυχές της ζωής της Κάλλας περιλαμβάνουν την αλήθεια για τη σκληρή παιδική ηλικία της στην Ευρώπη: «Η Κάλλας ήταν δυσαρεστημένη από τη μητέρα της, Ευαγγελία Δημητριάδη, η οποία εργάστηκε ως πόρνη κατά τη διάρκεια του πολέμου, συνεργαζόμενη με ναζί στρατιώτες, στους οποίους προσπάθησε να προωθήσει και την ίδια την κόρη της», δήλωσε η Spence. Αργότερα, η μητέρα της Κάλλας παραχώρησε συνεντεύξεις και πούλησε τις ιστορίες της στον Τύπο, προσπαθώντας να εκβιάσει την κόρη της: «Ξέρεις τι κάνουν οι καλλιτέχνες ταπεινής καταγωγής μόλις γίνουν πλούσιοι; Στην αρχή ξοδεύουν τα πρώτα τους χρήματα για να φτιάξουν ένα σπίτι για τους γονείς τους και τους κακομαθαίνουν με δώρα και πολυτέλειες… Τι έχεις να πεις, Μαρία;», της έγραφε! Η Κάλλας είχε δηλώσει κάποτε: «Αν είχε σταθεί για μένα μια πραγματική μητέρα, θα την αγαπούσα…».
Ούτε ο πατέρας της, Γιώργος Καλογερόπουλος, ήταν καλύτερος, λέει η συγγραφέας: «Της έγραψε ένα γράμμα, προσποιούμενος ότι πέθαινε σε ένα νοσοκομείο απόρων, στην προσπάθεια να της αποσπάσει χρήματα. Στην πραγματικότητα, είχε μια ελαφρά ασθένεια».
Η Κάλλας έγραψε: «Έχω βαρεθεί τον εγωισμό και την αδιαφορία των γονιών μου απέναντί μου… Δεν θέλω άλλη σχέση. Ελπίζω οι εφημερίδες να μην τους ανακαλύψουν. Τότε θα μετανιώσω πραγματικά, που τους είχα γονείς».
Το υλικό της συγγραφέως ρίχνει επίσης φως στη μεγάλη σοπράνο αντίπαλό της Κάλλας, Ρενάτα Τεμπάλντι, την οποία η Diva είχε υποτιμήσει παρομοιάζοντας τις φωνές τους με τη σαμπάνια και την Coca-Cola, ενώ η Τεμπάλντι είχε κατηγόρησε την Κάλλας ότι δεν είχε συναίσθημα. Οι σχέσεις των δύο ήταν το θέμα κουτσομπολιού της δεκαετίας του 1950, στο χώρο της Όπερας, όμως δεν ήταν τίποτα περισσότερο από ένα δημιούργημα των ΜΜΕ. Η Κάλλας είχε παραδεχτεί αργότερα, ότι είχε συγκρίνει την αντίπαλο της με το κονιάκ και όχι την Coca-Cola, καταλήγοντας σε μια συνέντευξη ότι θα ήθελε να έχει τη φωνή της Τεμπάλντι και η Τεμπάλντι είχε περιγράψει τη φωνή της Κάλλας ως «η καλύτερη του κόσμου». Οι επιστολές που ήρθαν στην κατοχή της συγγραφέως αποκαλύπτουν ότι πραγματικά υπήρχε μίσος ανάμεσα στις δυο τραγουδίστριες.
Η Κάλλας πέθανε το 1977 σε ηλικία 53 ετών στο Παρίσι. Η κηδεία της έγινε στις 20 Σεπτεμβρίου στον Ελληνορθόδοξο Καθεδρικό του Αγίου Στεφάνου στο Παρίσι και, αφού το σώμα της αποτεφρώθηκε όπως επιθυμούσε, την άνοιξη του 1979 η τέφρα της σκορπίστηκε στο Αιγαίο Πέλαγος. Το αδημοσίευτο υλικό που χρησιμοποίησε η συγγραφέας της πρόσφατης βιογραφίας της, δίνει επίσης νέες πληροφορίες για τα προβλήματα υγείας της, τα οποία επηρέασαν τις παραστάσεις της στη δεκαετία του 1960 και αποκαλύπτουν την εξάρτησή της από τα φάρμακα και την απώλεια της φωνής της αρκετές φορές.
Η συγγραφέας λέει: «Μίλησα με τον νευρολόγο που την είχε φροντίσει πριν από τον θάνατό της. Η Κάλλας υπέφερε από μία νευρομυϊκή ασθένεια, τα συμπτώματα της οποίας άρχισαν στη δεκαετία του ’50, αλλά οι γιατροί τότε πίστευαν πως είναι τρελή». Εξηγεί επίσης την απώλεια της φωνής της, η οποία στάθηκε τροχοπέδη στη σταδιοδρομία της.
«Ο θάνατος της Κάλλας ήταν μια θλιβερή ιστορία. Μόνη, πια, στο διαμέρισμά της στο Παρίσι, την φρόντιζαν η αδελφή της, Τζάκι και η φίλη της, Βάσω Δεβέτζη, που της έδιναν τα ηρεμιστικά χάπια της. Η ζωή της θύμιζε πραγματικά τις όπερες με το τραγικό τέλος που ερμήνευσε και από αυτές δοξάστηκε.
Τίτλος του βιβλίου «Cast a Diva: The Hidden Life of Maria Callas» και θα κυκλοφορήσει τον Ιούνιο. Ο τίτλος παίζει με τη θρυλική άρια «casta diva» από την όπερα «Νόρμα» του Μπελίνι.