Το μήνυμα πως η Θεσσαλονίκη δεν έχει την πολυτέλεια για άλλη καθυστέρηση στα έργα της στέλνει σε συνέντευξη που παραχώρησε στο ota365.gr ο περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας και πρόεδρος της Επιτροπής Περιφερειών της Ε.Ε. Απόστολος Τζιτζικώστας.
Αφορμή για την δήλωσή του αυτή η ερώτηση για το μέλλον της ΔΕΘ με αφορμή την πρόταση δημάρχων της δυτικής Θεσσαλονίκης για εκεί μετεγκατάσταση της Έκθεσης. «Ο λόγος για τον οποίο η Πολιτεία τα τελευταία χρόνια επέλεξε τον εκσυγχρονισμό των εγκαταστάσεων και όχι τη μεταφορά της ΔΕΘ είναι ξεκάθαρα οικονομικός», συμπληρώνει.
Ο κ. Τζιτζικώστας κάνει γνωστό πως η Περιφέρεια καταβάλει προσπάθειες για την εξεύρεση πόρων για την επέκταση του προγράμματος «Στηρίζω» μέσα από το οποίο δόθηκαν 200 εκ. ευρώ σε 6683 πληττόμενες από την κρίση της πανδημίας επιχειρήσεις. «Οι ανάγκες φυσικά είναι πολύ μεγαλύτερες γι’ αυτό σε συνεργασία με την πολιτεία, αλλά και την Κομισιόν, εργαζόμαστε για να βρούμε επιπλέον πόρους και λύσεις», αναφέρει χαρακτηριστικά.
Αναφορικά με τη διαχείριση της πανδημίας επισημαίνει πως η κυβέρνηση λαμβάνει καλό βαθμό ενώ για τον πρόσφατο ανασχηματισμό υπογραμμίζει πως «προφανώς και είναι σημαντικό να υπάρχει σημαντική εκπροσώπηση της Θεσσαλονίκης και της Κεντρικής Μακεδονίας στην εκάστοτε κυβέρνηση».
Για το ΥΜΑΘ επισημαίνει πως πλέον, μετά τη Συμφωνία των Πρεσπών, πρέπει να παραμείνει: «συνεπώς οτιδήποτε εμπεριέχει τον όρο Μακεδονία πρέπει σήμερα να διατηρηθεί ως έχει», δηλώνει ο κ. Τζιτζικώστας.
Επίσης αναφέρεται στις δράσεις και τους στόχους του με την ιδιότητα του προέδρου της Επιτροπής Περιφερειών της Ε.Ε.
Αναλυτικά η συνέντευξη:
Πως κρίνετε τους κυβερνητικούς χειρισμούς στην αντιμετώπιση της πανδημίας του κορωνοϊού;
Να ξεκινήσουμε από μία κοινή παραδοχή: η πανδημία αποτελεί μία πρωτόγνωρη κατάσταση, κοινωνικά και υγειονομικά, για ολόκληρο τον πλανήτη και καμία κυβέρνηση σε καμία χώρα δεν έχει βρει την μαγική λύση για την αντιμετώπισή της. Όπως λένε άλλωστε και οι καθ’ ύλην αρμόδιοι, οι επιδημιολόγοι, η προσπάθεια αποκρυπτογράφησης της συμπεριφοράς και της αντιμετώπισης της εξάπλωσης του ιού γίνεται βήμα βήμα. Σε αυτό λοιπόν, το παγκόσμιο, δύσκολο πλαίσιο κλήθηκε να αντιμετωπίσει την πανδημία και η ελληνική κυβέρνηση και έως τώρα αναμφίβολα λαμβάνει καλό βαθμό. Στο πρώτο κύμα ήμασταν σαφώς από τις καλύτερες χώρες παγκοσμίως όσον αφορά την αντιμετώπισή του, ενώ στο δεύτερο κύμα, παρά το γεγονός πως ήταν σφοδρότερο, κρατηθήκαμε μέχρι τώρα όρθιοι, παρά τις μεγάλες πληγές. Τίποτα όμως δεν έχει τελειώσει. Τώρα ο μεγάλος στόχος είναι να αποφύγουμε ένα τρίτο κύμα, που ήδη σαρώνει πολλές ευρωπαϊκές χώρες, και σε συνδυασμό με τον εμβολιασμό, να βγούμε στο ξέφωτο και να ξαναβρούμε τη ζωή μας.
Μεγάλη η συζήτηση για το πώς στη Θεσσαλονίκη υπήρξε τόσο μεγάλη έξαρση κρουσμάτων. Σας ρωτάω ευθέως: Εσείς είχατε εισηγηθεί το «κλείσιμο» της Θεσσαλονίκης νωρίτερα και τη λήψη περιοριστικών μέτρων πριν τον τριπλό εορτασμό;
Τα ζητήματα αυτά έχουν τεθεί και έχουν απαντηθεί στο δημόσιο διάλογο επανειλημμένως. Δεν υπάρχει κανένας λόγος σήμερα να επιστρέφουμε σε αυτά. Σε αυτή την πανδημία, σε αυτή την φοβερά δύσκολη και κρίσιμη κατάσταση είμαστε όλοι στην ίδια όχθη, και με συνεργασία προσπαθούμε να δίνουμε λύσεις κάνοντας την κατάσταση που βιώνουμε πιο ήπια, τόσο υγειονομικά όσο και κοινωνικά και οικονομικά.
Αυτό συζητήσατε στην τετ-α-τετ συνάντηση με τον πρωθυπουργό στη Θεσσαλονίκη; Ποια ήταν η ατζέντα;
Με τον πρωθυπουργό όπως ξέρετε συζητώ συχνά και κατά την τελευταία συνάντησή μας ασφαλώς συζητήσαμε για την επιδημιολογική κατάσταση στην περιοχή μας, αλλά και για την εξέλιξη των έργων υποδομής που υλοποιούμε στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας.
Η Θεσσαλονίκη «αγνοείται» στον ανασχηματισμό. Σας ενοχλεί που σε ένα μεγάλο κυβερνητικό σχήμα συμμετέχει μόνο ένας βουλευτής Θεσσαλονίκης;
Προφανώς και είναι σημαντικό να υπάρχει σημαντική εκπροσώπηση της Θεσσαλονίκης και της Κεντρικής Μακεδονίας στην εκάστοτε κυβέρνηση. Και δεν το λέω με την λογική ενός άγονου τοπικισμού, τον οποίο έχει πληρώσει η Ελλάδα, αλλά και ο τόπος μας. Δεν είναι το θέμα να μετρήσουμε μόνο πόσους υπουργούς και αξιωματούχους έχει η περιοχή μας στο κυβερνητικό σχήμα. Το ζήτημα είναι να υπάρχει καλή συνεννόηση και συνεργασία με την κεντρική πολιτεία και να γίνεται δουλειά, να παράγεται έργο για την περιοχή μας. Αυτό άλλωστε, είναι το πρώτο που ενδιαφέρει και τους συμπολίτες μας.
Η μοναδική εκπροσώπηση της Θεσσαλονίκης στην κυβέρνηση, λοιπόν, είναι στο τοπικό υφυπουργείο Μακεδονίας – Θράκης. Επιμένετε στην πρότασή σας να καταργηθεί και να ενταχθούν οι αρμοδιότητές του στην Περιφέρεια;
Το γνωρίζετε ότι δεν συνηθίζω να αλλάζω απόψεις εκτός εάν αλλάζουν τελείως τα δεδομένα. Και τώρα έχει αλλάξει κάτι άρδην σε σχέση με το παρελθόν: είναι η συμφωνία των Πρεσπών. Με την απαράδεκτη συμφωνία της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ οδηγηθήκαμε σε θέση άμυνας. Να υπερασπιζόμαστε δηλαδή τα αυτονόητα. Συνεπώς οτιδήποτε εμπεριέχει τον όρο Μακεδονία πρέπει σήμερα να διατηρηθεί ως έχει. Οσον αφορά τις αρμοδιότητες θα εκφράσω μία πάγια άποψη μου: Όπως γίνεται σε όλη την Ευρώπη, πρέπει και στη χώρα μας να περάσουμε αμέσα από την περιφερειακή αυτοδιοίκηση στην περιφερειακή διακυβέρνηση. Δηλαδή να αυξηθούν οριζόντια οι αρμοδιότητες των περιφερειών που άλλωστε έχουν αποδείξει μέσα στην διπλή κρίση, τόσο την οικονομική όσο και την υγειονομική, ότι αποτελούν φορείς αποτελεσματικότητας και ξέρουν να δίνουν λύσεις. Και σε ένα τέτοιο περιβάλλον, ασφαλώς γεωγραφικά υπουργεία δεν έχουν λόγο ύπαρξης.
Πρόσφατα στη Θεσσαλονίκη ξεκίνησε πάλι μία συζήτηση για τη μετεγκατάσταση της ΔΕΘ στη Δυτική Θεσσαλονίκη σε αντίθεση με το σχεδιασμό που προβλέπει την παραμονή στο χώρο που βρίσκεται και τον εκσυγχρονισμό των εγκαταστάσεών της. Ποια είναι η δική σας θέση;
Ο λόγος για τον οποίο η Πολιτεία τα τελευταία χρόνια επέλεξε τον εκσυγχρονισμό των εγκακταστάσεων και όχι τη μεταφορά της ΔΕΘ είναι ξεκάθαρα οικονομικός. Η πραγματικότητα είναι ότι το αρχικό σχέδιο της κυβέρνησης Καραμανλή, το οποίο μάλιστα είχα υποστηρίξει ως βουλευτής από την πρώτη στιγμή, ήταν η μετεγκατάσταση της Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης στη Σίνδο. Μετά όμως από την ισοπεδωτική δεκαετή οικονομική κρίση που βίωσε η χώρα, αλλά και την παγκόσμια υγειονομική κρίση και της επιπτώσεις που έχει προκαλέσει η πανδημία του κορωνοϊού, τα οικονομικά προβλήματα είναι τεράστια. Ως διοίκηση της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, έχοντας ως κορυφαία προτεραιότητα την εύρεση των κεφαλαίων που χρειάζονται, κινηθήκαμε γρήγορα και αποφασιστικά και έχουμε ήδη εξασφαλίσει σημαντικούς ευρωπαϊκούς πόρους, για να συμβάλλουμε προκειμένου να αποκτήσει επιτέλους η Θεσσαλονίκη σύγχρονες εκθεσιακές εγκαταστάσεις στο κέντρο της πόλης με τη δημιουργία παράλληλα ενός Μητροπολιτικού Πάρκου, που επίσης πρέπει επιτέλους να αποκτήσει η Θεσσαλονίκη. Σήμερα, σε όλα τα έργα, ο χρόνος είναι κυριολεκτικά χρήμα και δεν αισθάνομαι ότι έχουμε την πολυτέλεια για άλλη καθυστέρηση.
Θα βρεθούν νέοι πόροι πέραν τω 200 εκ. ευρώ που διατέθηκαν, για την επέκταση του προγράμματος «Στηρίζω» ώστε να ενταχθούν και άλλες επιχειρήσεις;
Σας διαβεβαιώνω ότι κάνουμε ό,τι μπορούμε, ό,τι περνά από το χέρι μας, ώστε να βρεθούν και άλλοι πόροι, είτε εθνικοί, είτε ευρωπαϊκοί για τη στήριξη των επιχειρήσεων. Σας θυμίζω ότι αρχικά είχαμε εξασφαλίσει για το συγκεκριμένο πρόγραμμα 150 εκατομμύρια ευρώ και στη συνέχεια, λόγω και της τεράστιας συμμετοχής, το ενισχύσαμε με επιπλέον 50 εκατομμύρια ευρώ. Στηρίζουμε λοιπόν, με 200 εκατομμύρια ευρώ 6.683 τοπικές επιχειρήσεις διασφαλίζοντας 24.500 θέσεις εργασίας. Οι ανάγκες φυσικά είναι πολύ μεγαλύτερες γι’ αυτό σε συνεργασία με την πολιτεία, αλλά και την Κομισιόν, εργαζόμαστε για να βρούμε επιπλέον πόρους και λύσεις.
Ποιες είναι οι προτεραιότητές της Περιφέρειας για το νέο έτος;
Να πω κατ΄ αρχάς πως η βασική μας προτεραιότητα δεν είναι διαφορετική από αυτή που υπάρχει σήμερα σε ολόκληρο τον πλανήτη: να τελειώνουμε όσο το δυνατόν πιο γρήγορα από την πανδημία, να ξεκινήσει άμεσα η ανάκαμψη και να πάρουμε τη ζωή μας πίσω. Να βγούμε από αυτήν τη δοκιμασία όρθιοι και με τις λιγότερες απώλειες.
Αυτό βεβαίως, δεν σημαίνει πως έχουμε αφήσει όλα τα υπόλοιπα στην άκρη. Συνεχίζουμε με αμείωτη ένταση να δουλεύουμε υλοποιώντας αυτή τη στιγμή περισσότερα από 1000 μικρά, μεσαία και μεγάλα έργα σε όλους τους τομείς. Ενδεικτικά σας αναφέρω ορισμένα μόνο από αυτά: Το μεγάλο έργο ανάπλασης και αξιοποίησης του Παραλιακού Μετώπου Θεσσαλονίκης που θα αποτελέσει τη νέα ταυτότητα της πόλης. Τα έργα στον αστικό ιστό όπως η δημιουργία του μεγαλύτερου μητροπολιτικού πάρκου στο πρώην Στρατόπεδο Παύλου Μελά, αλλά και τα έργα αναπλάσεων της Πλατείας Αριστοτέλους, της Λεωφόρου Νίκης και της Πλατείας Διοικητηρίου που ξεκινούν το επόμενο διάστημα. Την ολοκλήρωση των έργων στον Τύμβο Καστά στην Αμφίπολη, που χρηματοδοτεί η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, ώστε το μνημείο να είναι επισκέψιμο για όλους στις αρχές του 2022. Την επέκταση του Δικτύου Φυσικού Αερίου στις μεγάλες πόλεις της Κεντρικής Μακεδονίας που θα μειώσει το κόστος θέρμανσης για τις οικογένειες και το κόστος ενέργειας για τις επιχειρήσεις. Τα μεγάλα αντιπλημμυρικά έργα, που θωρακίζουν 19 πόλεις της Κεντρικής Μακεδονίας. Την ενεργειακή αναβάθμιση 40 δημόσιων κτιρίων και την εγκατάσταση νέων σταθμών φόρτισης ηλεκτροκίνητων οχημάτων σε όλη την Κεντρική Μακεδονία. Τα 18 νέα σχολεία που κατασκευάζονται σήμερα αλλά και τα 35 νέα σχολεία που θα κατασκευαστούν με τη μέθοδο των ΣΔΙΤ. Τέλος, την αναβάθμιση του δικτύου ηλεκτροφωτισμού σε ολόκληρη την Κεντρική Μακεδονία που είναι και το μεγαλύτερο έργο ΣΔΙΤ στην Ελλάδα. Η πανδημία λοιπόν, παρά τα μεγάλα προβλήματα που δημιούργησε, δεν μας σταμάτησε. Συνεχίζουμε με την ίδια αποφασιστικότητα, με πολλή και σκληρή δουλειά.
Ως πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής των Περιφερειών, θεωρείτε ότι οι πολιτικές της ΕΕ προωθούν την αυτονομία των δήμων και των περιφερειών, κινούνται σε μια λογική αποκέντρωσης; Το συγκεντρωτικό κράτος είναι τελικά ελληνικό χαρακτηριστικό ή χαρακτηρίζει εν πολλοίς ως νοοτροπία και τη λογική των Βρυξελλών;
Το σημαντικό ερώτημα που μου θέτετε είναι ταυτόχρονα και ο μεγάλος στόχος που έχω θέσει για την θητεία μου ως Πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής των Περιφέρειων. Σήμερα υπάρχουν διαφορετικοί βαθμοί αυτονομίας στα Κράτη – Μέλη της ΕΕ, όμως συνολικά η αποκέντρωση και η μετάβαση από την περιφερειακή και τοπική αυτοδιοίκηση στην περιφερειακή και τοπική διακυβέρνηση είναι το μεγάλο στοίχημα που έχουμε μπροστά μας. Η πρόσφατη υγειονομική κρίση απέδειξε για μία ακόμα φορά πανευρωπαικά, πόσο σημαντικός πυλώνας είναι οι Περιφέρειες και οι Δήμοι, ακόμα και σε κάτι έκτακτο, όπως ήταν η πανδημία του κορωνοϊού. Ταυτόχρονα, αυτό που έδειξε η κρίση είναι ότι η δισδιάστατη Ευρώπη των Βρυξελλών και των Εθνικών Πρωτευουσών έφτασε στα όριά της και ότι τώρα πρέπει να μπούμε σε μια νέα εποχή διακυβέρνησης τριών διαστάσεων, όπου όλου τα επίπεδα – το ευρωπαϊκό, το εθνικό και το περιφερειακό – δουλεύουν μαζί δίνοντας πραγματικές λύσεις στα καθημερινά προβλήματα των πολιτών. Όσα σας λέω τα έχω θέσει σε σειρά συναντήσεων που είχα όλο το προηγούμενο διάστημα με τον Πρόεδρο του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Charles Michel, την Πρόεδρο της Κομισιόν Ursula von der Leyen και πολλούς ακόμα Επιτρόπους, Ευρωπαίους Αξιωματούχους και Ευρωβουλευτές, Ήδη μάλιστα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή των Περιφερειών μαζί με την Κομισιόν και συγκεκριμένα με τον Εκτελεστικό Αντιπρόεδρο και Επίτροπο Περιβάλλοντος Frans Timmermans και την Επίτροπο Καινοτομίας και Έρευνας Mariya Gabriel έχουμε υπογράψει και ξεκινάμε να υλοποιούμε δύο Κοινά Σχέδια Δράσης για την Πράσινη Συμφωνία και την Έρευνα, που θα ξεκινήσουν από τις Περιφέρειες και τους Δήμους μας. Ταυτόχρονα συνεργάζομαι πολύ στενά με την Επίτροπο Συνοχής και Μεταρρυθμίσεων Elisa Ferreira για την αξιοποίηση των πόρων κοινωνικής συνοχής, που ουσιαστικά είναι οι ευρωπαϊκοί πόροι τους οποίους μετατρέπουμε σε μετρήσιμο έργο για τους πολίτες, με νέα νοσοκομεία, σχολεία, δρόμους και πολλές ακόμα υποδομές που είναι πολύ σημαντικές για την κοινωνία. Το θετικό λοιπόν, που μπορώ να σας πω με βεβαιότητα είναι πως άπαντες στην Ευρώπη αντιλαμβάνονται τον σημαντικό ρόλο που μπορούν να διαδραματίσουν οι Περιφέρειες και πως το μέλλον της Ευρώπης και κάθε χώρας ξεχωριστά περνάει από τις Περιφέρειες και τους Δήμους.